مقایسه کوییک با ۲۰۶ [کدام هاچبک بهتر است]؟

اشتراک گذاری

مقایسه کوییک با 206

راهنمای مقاله

هاچ‌بک‌های اقتصادی همواره جزو خودروهای محبوب بازار ایران بوده‌اند. سیتروئن دایان (ژیان)، رنو ۵، اوپل کورسا و پراید نمونه‌های بارزی از این خودروهای محبوب هستند. امروزه نیز مقایسه کوییک با ۲۰۶ یکی از گرم‌ترین رقابت‌های بازار است، چرا که هر دو خودرو از جمله هاچ‌بک‌های محبوب و دوست‌داشتنی حال حاضر بازار ایران به شمار می‌روند.

دو خودرو مورد مقایسه این مقاله، محصولاتی از شرکت‌های خودروسازی بزرگ ایران هستند. پژو ۲۰۶ نیازی به معرفی ندارد، چرا که طی دو دهه گذشته مهمان همیشگی جاده‌های ایران بوده و ایران‌خودرو محصولات مختلفی را بر اساس آن توسعه داده است. در سوی دیگر کوییک نسخه هاچ‌بک ساینا است که در اصل یک پراید ارتقا یافته محسوب می‌شود. با این حال کدام‌یک از این دو هاچ‌بک دست بالا را در بازار دارد؟ با ما همراه باشید تا پاسخی برای این پرسش بیابیم.

مقایسه کوییک با ۲۰۶ از نظر مشخصات فنی

نخستین بخش مقایسه کوییک با ۲۰۶، رقابت این دو خودرو از نظر مشخصات فنی است. باید یادآور شویم که پژو ۲۰۶ در چند تیپ به تولید رسیده است که از میان آن‌ها، تیپ ۲ و ۵ بیشترین تعداد کاربران را دارند. تیپ مورد مقایسه از پژو ۲۰۶ در نوشتار امروز ما، تیپ ۲ این خودرو است که جزو آخرین نسخه‌های باقی مانده از این هاچ بک محبوب روی خط تولید ایران‌خودرو است. تولید پژو ۲۰۶ تیپ ۵ نیز از سال ۱۳۹۹ متوقف شده است.

مقایسه خودروی کوییک با پژو 206
تولید پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از سال ۱۳۹۹ در ایران متوقف شده است.

در سوی دیگر تمامی تیپ‌های کوییک اعم از کوییک دنده‌ای، کوییک R و کوییک S با یک پیشرانه عرضه می‌شوند و تفاوت آن‌ها تنها در امکانات رفاهی خلاصه می‌شود. مقایسه کوییک با ۲۰۶ از نظر مشخصات فنی ما را به نتایج مشابهی رهنمون می‌کند که حاصل آن‌ها را در جدول زیر آورده‌ایم:

جدول مقایسه مشخصات فنی کوییک و پژو ۲۰۶:

خودرو کوییک پژو ۲۰۶
موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی ۱.۴ لیتری تنفس طبیعی
کد پیشرانه M15 TU3
حداکثر قدرت ۸۷ اسب بخار ۷۵ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۱۲۸ نیوتن متر ۱۱۸ نیوتن متر
جعبه دنده پنج سرعته دستی پنج سرعته دستی
شتاب صفر تا صد ۱۳ ثانیه ۱۴.۱ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی ۷ لیتر در صد کیلومتر ۶.۴ لیتر در صد کیلومتر
وزن خالص ۱۰۶۵ کیلوگرم ۱۰۲۵ کیلوگرم

 

ترکیب مورد استفاده برای پیشرانه و گیربکس دو خودرو مقایسه ما یعنی پژو ۲۰۶ و کوییک شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند. هر دو خودرو به موتورهای کم‌حجم هشت سوپاپ مجهز هستند که راندمان مشابهی را تحویل می‌دهند. همچنین گیربکس در نظر گرفته شده برای دو خودرو از نوع پنج سرعته دستی است. پیشرانه کوییک اندکی حجیم‌تر است و به همین سبب راندمان بیشتری دارد؛ اما وزن بیشتر این خودرو، تأثیر پیشرانه را خنثی می‌کند.

مقایسه کوییک با ۲۰۶ از نظر عملکرد فنی

همان‌گونه که در جدول مقایسه مشخصات فنی مشاهده می‌کنید، پژو ۲۰۶ از نظر شتاب عملکرد ضعیف‌تری نسبت به کوییک دارد اما در سایر گزینه‌ها برتر ظاهر می‌شود. این خودرو سبک‌تر است، حداکثر سرعت بیشتری دارد و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز کمتر است؛ بنابراین با وجود تغییرات فنی و کاهش کیفیت پژو ۲۰۶ طی سالیان مختلف، این هاچ بک فرانسوی ایرانیزه همچنان از کوییک عملکرد فنی بهتری را به نمایش می‌گذارد. با این حال کوییک یک بازنده تمام عیار نیست و در سایر بخش‌ها می‌تواند کاهش عملکرد خود را جبران نماید.

برای مطالعه بیشتر: آشنایی با قطعات خودرو

مقایسه فنی 206 با کوییک
پژو ۲۰۶ از نظر شتاب عملکرد ضعیف‌تری نسبت به کوییک دارد اما در سایر موارد از آن برتر است.

مقایسه کوییک با ۲۰۶ از نظر ابعاد

در ابتدا به نظر می‌رسد که مقایسه کوییک با ۲۰۶ رقابت دو خودرو هم‌اندازه است، با این حال کوییک از نظر تئوری یک کلاس بالاتر از پژو ۲۰۶ قرار می‌گیرد. پژو ۲۰۶ در کلاس هاچ‌بک‌های جمع‌وجور یا کامپکت قرار می‌گیرد، در حالی که کوییک یک هاچ‌بک کوچک است.

مشکل کمبود فضای پا برای سرنشینان عقب، یکی از مشکلات همیشگی پژو ۲۰۶ بوده است که بدون بهینه‌سازی به خودروهای مشتق شده از آن یعنی پژو ۲۰۶ صندوقدار، رانا و پژو ۲۰۷ نیز منتقل شده است. در سوی مقابل فاصله محوری کوییک نیز تفاوت چندانی با پژو ۲۰۶ ندارد و بنابراین سرنشینان در هر دو خودرو احساس یکسانی را تجربه خواهند کرد. با وجود بالاتر بودن کلاس کوییک از پژو ۲۰۶، حجم صندوق عقب این خودرو از هاچ‌بک ایران‌خودرو کمتر است. این مقایسه با شکست کامل کوییک همراه بوده بنابراین با وجود مشکلات متعدد پژو ۲۰۶ در زمینه فضای کابین، بایستی نمره قبولی بخش ابعاد را به هاچ‌بک فرانسوی اعطا کنیم.

جدول مقایسه ابعاد پژو ۲۰۶ و کوییک:

خودرو پژو ۲۰۶ کوییک
طول ۳۸۳۵ میلی‌متر ۳۹۸۹ میلی‌متر
عرض ۱۶۵۲ میلی‌متر ۱۶۸۸ میلی‌متر
ارتفاع ۱۴۲۶ میلی‌متر ۱۵۲۴ میلی‌متر
فاصله محوری ۲۴۴۵ میلی‌متر ۲۴۱۲ میلی‌متر
حجم صندوق عقب ۲۴۵ لیتر ۲۲۵ لیتر
حجم باک ۵۰ لیتر ۴۱ لیتر

مقایسه کوییک با ۲۰۶ از نظر امکانات و آپشن‌ها

پژو ۲۰۶ در زمان ورود به بازار ایران، یکی از خودروهای پر آپشن محسوب می‌شد. با این حال بسیاری از امکانات رفاهی این خودرو در نسخه ارزان‌تر یعنی تیپ ۲ حذف شده بود. از جمله امکانات حذف شده می‌توان به کنترلرهای آینه و شیشه بالابر درب‌های عقب اشاره کرد. همچنین ایران‌خودرو طی سال‌های پایانی دهه ۱۳۹۰ خورشیدی، سنسور پارک عقب این خودرو را نیز حذف کرد.

در سوی دیگر مقایسه کوییک با ۲۰۶ نیز هاچ‌بک سایپا وضعیت مناسبی ندارد. امکانات ویژه این خودرو همچون فرمان مجهز به دکمه‌های کنترلی، مانیتور و دوربین دنده عقب تنها در قالب تیپ‌های اتوماتیک و گران‌قیمت کوییک عرضه می‌شوند. با این حال عملکرد کوییک در زمینه امکانات رفاهی از پژو ۲۰۶ بهتر بوده است. این خودرو به تجهیزاتی همچون سنسور پارک عقب، چهار شیشه برقی و آینه‌های کنترل شونده برقی مجهز است که در پژو ۲۰۶ قابل دسترسی نیستند؛ بنابراین بهتر است تا امتیاز این بخش را به کوییک سایپا اعطا کنیم.

مقایسه 206 و کوییک
عملکرد کوییک در زمینه امکانات رفاهی از پژو ۲۰۶ بهتر است.

مقایسه کوییک با ۲۰۶ از نظر طراحی ظاهری

پژو ۲۰۶ طی دهه ۱۹۹۰ میلادی در فرانسه عرضه شد و پس از مدت کوتاهی به ایران آمد. در حالی که فرانسوی‌ها اکنون پژو ۲۰۸ سوار می‌شوند، این خودرو و نسخه پلاس آن همچنان توسط ایران‌خودرو به تولید می‌رسد و این شرکت تغییری در طراحی آن‌ ایجاد نکرده است. دلیل این ثبات، موفق بودن طراحی پژو ۲۰۶ است. لزومی ندارد وقتی یک خودرو در بازار ما برنده ظاهر می‌شود، ترکیب طراحی آن را تغییر دهیم! پژو ۲۰۶ با گذشت دو دهه از تولید همچنان جذاب و دوست‌داشتنی است و طراحی قطعات مختلف آن در بهترین وجه ممکن قرار دارد. البته نباید از یاد برد که کیفیت نسخه‌های ایرانیزه پس از سال ۱۳۹۰ به شدت افت کرده است.

در سوی دیگر مقایسه کوییک با ۲۰۶، هاچ‌بک سایپا با طراحی عجیبش قرار دارد. کوییک در واقع یک ساینا بدون صندوق عقب است که طراحی قسمت جلو و عقب آن تناسب زیادی با یکدیگر ندارند. در واقع هرکدام از قطعات کوییک طراحی زیبایی دارند اما در ترکیب با یکدیگر، ظاهر زیبایی را پدید نیاورده‌اند. همین امر باعث شده است تا مالکان کوییک با تعویض چراغ و رینگ خودرو، سعی کنند تا ظاهر آن را زیباتر جلوه دهند؛ بنابراین امتیاز بخش مقایسه کوییک با ۲۰۶ از نظر طراحی ظاهری، به پژو ۲۰۶ تعلق می‌گیرد.

مقایسه کوییک با ۲۰۶ از نظر طراحی داخلی

طراحی داخلی پژو ۲۰۶ نیز همانند طراحی خارجی آن، طی دو دهه اخیر بدون تغییر باقی مانده است. داشبورد این خودرو عریض است و قسمت زیادی از کابین را اشغال می‌کند. همچنین سبک طراحی خاص آن باعث می‌شود تا تمامی ادوات خودرو در کنترل راننده قرار داشته باشند. ایران‌خودرو از همین طرح داشبورد برای محصول ملی خود یعنی رانا نیز بهره گرفت، چرا که این طرح ایرادات اندکی دارد. تنها ایراد بزرگ طراحی داخلی پژو ۲۰۶ را می‌توان به کنترلرهای سیستم تهویه مرتبط دانست که اندکی پایین قرار گرفته‌اند و برای تنظیم آن‌ها باید چشم از مسیر روبرو بردارید.

در سوی مقابل مقایسه کوییک با ۲۰۶، نماینده سایپا با داشبورد ساینا به میدان آمده است. فضای داخلی کوییک به طور کامل مشابه کابین ساینا است و تفاوتی در این بخش احساس نمی‌شود. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کابین ساینا، نبود ارگونومی در طراحی اهرم تعویض دنده آن است. طراحی این اهرم آن‌قدر ابتدایی است که امکان دارد با حضور در این خودرو یاد و خاطره پیکان معروف برای شما تداعی شود! بنابراین در بخش طراحی داخلی نیز بایستی نمره قبولی را به پژو ۲۰۶ اعطا کرد. همچنین کیفیت ساخت ادوات هر دو خودرو در نازل‌ترین سطح ممکن قرار دارد و تمامی کابین هر دو خودرو با پلاستیک خشک پوشیده شده است.

کلیک کنید: بهترین زمان تعویض روغن خودرو

مقایسه کوییک با ۲۰۶ از نظر مصرف سوخت

پیشرانه‌های نصب شده روی کوییک و پژو ۲۰۶ از نظر فناوری ساخت و قدمت بسیار به یکدیگر شبیه هستند. موتور TU3 خانواده پژو سیتروئن نخستین بار در پژو ۲۰۵ مورد استفاده قرار گرفت و بعدها نسخه انژکتوری آن به پژو ۲۰۶ آمد. این پیشرانه از سیستم هشت سوپاپه بهره می‌برد که فناوری قدیمی در حوزه ساخت پیشرانه است، با این حال استفاده از همین فناوری سبب شده است تا تعمیرات پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نسبت به تیپ ۵ راحت‌تر باشد. مصرف سوخت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با این پیشرانه در مسیرهای درون‌شهری ۸.۹ لیتر و در مسیرهای جاده‌ای ۵ لیتر در صد کیلومتر عنوان شده است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نیز ۶.۴ لیتر به ازای هر صد کیلومتر پیمایش است.

در سوی مقابل مقایسه کوییک با ۲۰۶، نماینده سایپا با مشخصات فنی مشابهی قرار دارد. پیشرانه ۱.۵ لیتری کوییک نسخه حجیم شده و بهبودیافته موتور ۱.۳ لیتری کیا پراید است که البته نخستین بار در مزدا ۱۲۱ مورد استفاده قرار گرفت. این پیشرانه نیز از سیستم هشت سوپاپ بهره می‌برد و هزینه تعمیرات آن نسبت به خودروهای پیشرفته‌ بازار کمتر است. آمار کوییک در مصرف سوخت به این شرح هستند: مصرف سوخت درون شهری ۸.۶ لیتر به ازای صد کیلومتر، مصرف سوخت خارج شهر ۶ لیتر به ازای صد کیلومتر و مصرف ترکیبی ۷ لیتر به ازای صد کیلومتر؛ بنابراین در این بخش نیز امتیاز با اندکی اختلاف به پژو ۲۰۶ اعطا می‌شود.

مقایسه 206 و کوییک از نظر سوخت
موتور TU3 خانواده پژو سیتروئن در پژو ۲۰۵ مورد استفاده قرار گرفت و بعدها نسخه انژکتوری آن به پژو ۲۰۶ آمد.

مقایسه کوییک با ۲۰۶ از نظر ایمنی

خودروهای ایرانی همواره از نظر ایمنی در وضعیت مبهم قرار دارند، چرا که محصولات خودروسازان وطنی توسط موسسات معتبر ایمنی مورد تست و بررسی قرار نگرفته است. با وجود حضور پژو ۲۰۶ در آزمون ایمنی موسسه یوروانکپ، مقایسه کوییک با ۲۰۶ ما را به نتایج متفاوتی نمی‌رساند. تست ایمنی پژو ۲۰۶ مرتبط به سال ۲۰۰۰ میلادی است و از آن زمان تاکنون نسخه‌های تولیدی در ایران دستخوش تغییرات بسیاری شده‌اند. این خودرو در تست مربوط به محافظت از سرنشینان خودرو چهار ستاره از پنج ستاره ایمنی کسب کرد، در حالی که امتیاز آن در محافظت از عابرین پیاده دو ستاره از چهار ستاره بوده است. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به دو کیسه هوا، ترمزهای دیسکی جلو و کاسه‌ای عقب به همراه ABS، EBD‌ و BA (ترمز اضطراری) مجهز است.

در سوی مقابل کوییک تاکنون توسط هیچ موسسه ایمنی مورد آزمون قرار نگرفته است و از این رو نمی‌توان در مورد ایمنی محصول سایپا اظهار نظر دقیقی داشت. تجهیزات ایمنی کوییک نیز در سطح پایه قرار دارند. این خودرو به دو کیسه هوا، ترمزهای دیسکی جلو و کاسه‌ای عقب به همراه ABS، EBD‌ و BA و سنسور پارک عقب مجهز است. با توجه به اینکه کوییک همچنان سنسورهای پارک خود را حفظ کرده است اما این سنسورها از پژو ۲۰۶ حذف شده‌اند، می‌توان امتیاز بخش ایمنی مقایسه هاچ‌بک‌های ایرانیزه را به نماینده سایپا اعطا کرد.

ممکن است به این محتوا علاقه داشته باشید: موتور خودرو چگونه کار می‌کند؟

تجربه رانندگی کوییک و پژو ۲۰۶

مهم‌ترین بخش مقایسه کوییک با ۲۰۶، تجربه رانندگی این دو خودرو است؛ چرا که هرچه تاکنون به آن پرداخته‌ایم عدد و رقم محسوب می‌شود. تجربه رانندگی پژو ۲۰۶ نیازی به توضیح برای مصرف‌کننده ایرانی ندارد. سال‌ها است که این خودرو به تولید می‌رسد و بسیاری از مشتریان ایرانی تجربه رانندگی با پژو ۲۰۶ یا نسخه‌های مشتق شده از آن را داشته‌اند. فرمان تیز و سریع، ستون‌های عریض به همراه آینه‌های کوچک، مانور پذیری قابل قبول و نقاط کور متعدد از جمله ویژگی‌های تجربه رانندگی با این خودرو هستند.

در سوی مقابل کوییک نیز ویژگی خاصی را در اختیار راننده قرار نمی‌دهد، چرا که تجربه رانندگی با این خودرو کاملاً شبیه دو محصول دیگر سایپا یعنی تیبا ۲ و ساینا است. ارگونومی صندلی راننده و کابین کوییک چندان بهینه نیست، با این حال آینه‌های کوییک نسبت به پژو ۲۰۶ دید بهتری را فراهم می‌کنند و راننده قادر است تا بخشی قابل توجهی از کاپوت خودرو را مشاهده کند. استفاده از سنسورهای پارک نیز سبب می‌شود تا رانندگی با کوییک در ترافیک‌های شهری آزاردهنده نباشد. هر دو خودرو در این بخش برابر ظاهر می‌شوند چرا که لذت رانندگی با پژو ۲۰۶ بیشتر است اما در سوی مقابل کوییک کنترل بیشتری را برای راننده فراهم می‌کند.

مقایسه 206 و کوییک از نظر فنی
لذت رانندگی با پژو ۲۰۶ بیشتر است اما کوییک کنترل بیشتری را به راننده ارائه می‌دهد.

جمع بندی

راند نهایی مقایسه کوییک با ۲۰۶، بررسی ارزش خرید هر دو خودرو است. اگر مقاله را از ابتدا تا انتها مطالعه کرده باشید، متوجه شده‌اید که هاچ بک ایرانیزه فرانسوی امتیازات بیشتری را به خود اختصاص داده است و حدود ۳ امتیاز بیشتر از کوییک سایپا در اختیار دارد. با این حال بزرگ‌ترین عامل تأثیرگذار بر تصمیم خرید مصرف‌کنندگان، قیمت است.

قیمت پژو ۲۰۶ و کوییک دنده‌ای در کارخانه همسان تعیین شده است اما در بازار شرایط به گونه‌ای دیگر پیش می‌رود. اختلاف قیمت پژو ۲۰۶ با کوییک دنده‌ای در بازار آزاد به بیش از ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است و این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که هر دو خودرو در مقایسه شباهت‌های بسیاری با یکدیگر دارند؛ بنابراین پرداخت هزینه گزاف برای خرید یک هاچ‌بک تولید داخل نمی‌‌تواند گزینه قابل قبولی برای مصرف‌کنندگان ایرانی باشد، مگر آن‌که از طرفداران سفت و سخت پژو ۲۰۶ باشید و بودجه بیشتری را برای خرید این خودرو اختصاص دهید.

برای مطالعه بیشتر: سوپاپ خودرو و نقش آن در عملکرد موتور

سوالات متداول

  • آیا پژو ۲۰۶ در حال حاضر به تولید می‌رسد؟

تولید پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در اواخر سال ۱۴۰۱ متوقف شد اما مدتی بعد ایران‌خودرو اعلام کرد که با بهینه‌سازی این خودرو، تولید آن ادامه خواهد یافت. پس می‌توان امیدوار بود که تولید پژو ۲۰۶ در سال ۱۴۰۲ نیز ادامه پیدا کند.

  • کوییک در قالب چند تیپ به بازار عرضه شده است؟

سایپا کوییک را در قالب تیپ‌های متفاوتی به بازار فرستاده است که شامل کوییک دنده‌ای ساده، کوییک R یا دو رنگ، کوییک S‌ یا نسخه فیس‌لیفت و کوییک اتوماتیک می‌شوند. نسخه‌های دنده‌ای کوییک از اقبال بسیار بیشتری در بازار برخوردار هستند.

  • هزینه‌های نگهداری کوییک بیشتر است یا پژو ۲۰۶؟

هر دو خودرو یعنی کوییک و پژو ۲۰۶ مشابهت‌های فنی بسیاری به یکدیگر دارند؛ اما پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از روغن موتور ارزان‌تر ۲۰-۵۰ استفاده می‌کند، در حالی که باید برای کوییک از روغن موتور گران‌تر ۱۰-۴۰ استفاده کنید. با این حال هزینه‌های کلی نگهداری دو خودرو تفاوت چشمگیری نسبت به یکدیگر ندارند.

نویسنده

تصویر تحریریه پیندو
تحریریه پیندو

پیندو در شبکه های اجتماعی

نظرات درباره

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *